banner

Slipen i Sandnessjøen har vært i kystens tjeneste siden den ble etablert i 1909. Verkstedet har utviklet seg til å bli et av landets mest moderne, preget av rasjonell drift og kjent for sin høye kvalitet.
Vi har godt belyste og ventilerte produksjonshaller, hvor både menneskelige og utstyrsmessige ressurser gis mulighet til å yte sitt aller beste.

Historie

Midt i skipsleia, ved foten av det nordnorske eventyrfjellet "De syv søstre" ligger Alstahaug, et område som alltid har stått sentralt i norsk historie

Kjente skikkelser som vikingene Hårek på Tjøtta, Torolv Kveldulvsson og presten Petter Dass er fostret langs disse strendene. Allerede på denne tiden ble det knyttet varige bånd mellom Helgeland og Europa, - bånd som ble videreutviklet opp gjennom middelalderen, ikke minst gjennom Hansa-perioden hvor forbindelsene mellom Nord-Norge og det kontinentale Europa var særlig aktive.

Slik førte åpne forbindelser mellom Alstahaug og Europa ny teknologi og ny vitenskap til strendene her nord - impulser som raskt kom den lokale båtbyggerkunsten til gode - fordi Nordlendingen og båten alltid har vært ett - ikke bare på sjøen, men også gjennom en levende og tusenårig båtbyggertradisjon...

Slipen Mekaniske
gjennom årene

1860
Et rikt sildefiske med økende behov for nybygg og båtreparasjoner

I 1860-årene hadde Nordland et rikt sildefiske med økende behov for nybygg og båtreparasjoner. I 1864, like etter at de Nordlandske handelsmonopoler var avskaffet, etablerte Nils Jakobsen skipsekspedisjon, brennevinshandel, butikk og notbruk i Stamnesvika, et godt  båtstø med stor forskjell på flo og fjære. Stamnesfolkene satte opp nothus og rigget seg til for å gjennomføre reparasjoner på båtene sine. Denne virksomheten kom til å vare ved...

1909
Reparationsverksted etablert

Reparasjonsverkstedet i Stamnesvika ble etablert med utgangspunkt i den tradisjonelle virksomheten i området. Den aller første slippen ble smurt inn med grønnsåpe for å gjøre landsettingen av båter lettere. I starten ble arbeidet utført ved hjelp av hesten til bonden Jørgen Karlsen. Senere ble det anskaffet en dampmaskin og en moderne slippvogn med hjul og skinner, som effektiviserte arbeidet betydelig.

1959
Nybygging av skip

Frem til 1959 drev verkstedet utelukkende med reperasjon av fartøyer. Det utviklet seg en tung kompetanse som en også ville benytte til nybygging av skip. Det første bygg fra beddingen var M/S "Vefsna", en lokalbåt bygget for det lokale selskapet Helgeland Trafikkselskap. I årene frem til 2003 ble det levert hele 65 skip fra Slipen. Ferger, fiskebåter, gasstankere, lastebåter og lokalbåter ble levert fra det tradisjonsrike verkstedet under de syv søstre.

2003
Reparasjon og ombygginger

Fra 2003 har bedriften igjen konsentrert seg om reparasjon og ombygginger.

Ansatte

Våre kompetente og godt
motiverte medarbeidere

Arnt S Jakobsen

Direktør

Asgeir Lisø

Driftsingeniør

Olaf K. Wirum

Controller

Knut Jakobsen

Driftsingeniør

Håvard Meyer

Driftsingeniør

Wenche Johnsen

HMS / HR

Sandra Thorsvik

Formann

Svein Benjaminsen

Bas plate/sveis

Tor Helge Mentzoni

Bas snekker/sjau

Bjørn Roger Granhei

Lager / Butikk

Lars-Eirik Sørnes

Driftsingeniør

Kjell Berntzen

Bas maskin

Esben Storrø

Flåteservice
svg
GDPR