Historie

 

Midt i skipsleia, ved foten av det nordnorske eventyrfjellet "De syv søstre" ligger Alstahaug, et område som alltid har stått sentralt i norsk historie.

Kjente skikkelser som vikingene Hårek på Tjøtta, Torolv Kveldulvsson og presten Petter Dass er fostret langs disse strendene. Allerede på denne tiden ble det knyttet varige bånd mellom Helgeland og Europa, - bånd som ble videreutviklet opp gjennom middelalderen, ikke minst gjennom Hansa-perioden hvor forbindelsene mellom Nord-Norge og det kontinentale Europa var særlig aktive. Slik førte åpne forbindelser mellom Alstahaug og Europa ny teknologi og ny vitenskap til strendene her nord - impulser som raskt kom den lokale båtbyggerkunsten til gode - fordi Nordlendingen og båten alltid har vært ett - ikke bare på sjøen, men også gjennom en levende og tusenårig båtbyggertradisjon...

 

I 1860-årene hadde Nordland et rikt sildefiske med økende behov for nybygg og båtreparasjoner. I 1864, like etter at de Nordlandske handelsmonopoler var avskaffet, etablerte Nils Jakobsen skipsekspedisjon, brennevinshandel, butikk og notbruk i Stamnesvika, et godt  båtstø med stor forskjell på flo og fjære. Stamnesfolkene satte opp nothus og rigget seg til for å gjennomføre reparasjoner på båtene sine. Denne virksomheten kom til å vare ved...

I 1909 ble IS Sandnessjøen Patentslip og Reparationsværksted etablert, basert på den tradisjonelle virksomheten i Stamnesvika. Den første slippen ble smurt inn med grønnsåpe for å underlette landsettingen av båter, et arbeide som i de første årene ble utført med hesten til bonden Jørgen Karlsen. Senere ble det anskaffet en dampmaskin og en "moderne" slippvogn på hjul og skinner.

 

Frem til 1959 drev verkstedet utelukkende med reperasjon av fartøyer. Det utviklet seg en tung kompetanse som en også ville benytte til nybygging av skip. Det første bygg fra beddingen var M/S "Vefsna", en lokalbåt bygget for det lokale selskapet Helgeland Trafikkselskap. I årene frem til 2003 ble det levert hele 65 skip fra Slipen. Ferger, fiskebåter, gasstankere, lastebåter og lokalbåter ble levert fra det tradisjonsrike verkstedet under de syv søstre.

 

Fra 2003 har bedriften igjen konsentrert seg om reparasjon og ombygginger. I de sener år har bedriften fått flere offshoreoppdrag, og er i dag en sentral medeier i Helgeland V&M som har vedlikeholdskontrakt med BP på FPSO "Skarv".